نفس مامان و بابا سایان جوننفس مامان و بابا سایان جون، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 12 روز سن داره

پرنسس سایان

یه روز جمعه

1392/6/31 13:29
نویسنده : مامان سمیرا
1,315 بازدید
اشتراک گذاری

عروسکم...

دیروز حسابی بهت خوش گذشت

اول اینکه ساعت 7 صبح بیدار شدی و برعکس روزای دیگه که وقتی از خواب بیدار میشدی یکم بداخلاق بودی دیروز حسابی سرحال بودی بعدش با بابا رفتین تو حیاط منم از این فرصت استفاده کردم دوباره خوابیدمخمیازه

 اومدین بالا به بابا میگی ااای بابا مامان همش میخوابهخجالت

بعد آماده شدیم رفتیم رودخونه و بابا امان و..

و بعدش رفتیم آیینه خونه مفخم

از اول تابستون هر جمعه که میشد بابا میگفت باید بریم آیینه خانه مفخم رو ببینیم تا اینکه بالاخره دیروز تلسمش شکسته شد و رفتیم تعریفش رو زیاد شنیده بودیم ولی قسمت نشده بود بریم از نزدیک ببینیم

به قول تو آلینه خانوم ازم میپرسیدی اینجا کجاست منم گفتم آیینه خونه و هی چند بار گفتی اینجا آلینه خانومه مامان؟؟؟خنده

اینم یه توضیحی راجع به آئینه خانه مفخم:

يكي از مكان هاي تاريخي شهر بجنورد آئينه خانه مفخم است. در دوره قاجاريه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغهاي بزرگ با عماراتي با شكوه فرا گرفته بود، اينك از آن همه، بيش از دو بنا باقي نمانده است. آيينه خانه يكي از اين بناها است. آيينه خانه مقر سردار مفخم حكمران بجنورد، اسفراين، جاجرم، استرآباد بود و به همراه عمارت مفخم، بناي كلاه فرنگي، حوضخانه و باغ فواره دارالحكومه بجنورد را تشكيل مي داده است. هم اكنون بناي آيينه خانه، موزه مردم شناسي استان است.
بناي آيينه خانه مفخم در شمال شهر بجنورد و در انتهاي خيابان شريعتي شمالي واقع شده است . اين بنا همزمان با عصر ناصري در داخل باغ بزرگي ساخته شده است. آينه خانه مفخم مقر سردار مفخم ، حكمران بجنورد ، اسفراين ، جاجرم ، استراباد بوده و ديدار هاي رسمي با مقامات قاجاري و رجال سياسي در اين مكان صورت ميگرفته است . پلان اين بنا مستطيل شكل بوده و در دو طبقه با تزئينات داخلي و خارجي ساخته شده است . تزئينات خارجي بنا شامل كاشي كاري هفت رنگ ، معلقي و اشكال گل و بوته  و نقوش انساني و حيواني است. اين بنا 4 مناره در طرفين ورودي اصلي دارد كه روي 2 مناره كلمه محمد 12 بار به شيوه كاشيكاري معقلي تكرار شده است . در طبقه دوم ، اتاق آيينه كاري شده اي وجود دارد كه نام خود را به كل بنا بخشيده است . تمام ديار هاي داخلي اين اتاق با روش مقرنس و قرينه سازي آينه كاري شده و در قسمت گيلويي سقف رديفي از عكس رجال سياسي آن دوران زير شيشه به نمايش گذاشته شده است . دربهاي اين اتاق با چوب صندل ساخته شده و با عاج و استخوان ترصيع شده اند . امروز بناي آيينه خانه به عنوان موزه تاريخي فرهنگي بجنورد مورد استفاده قرار ميگيرد .

 

 

 

 

اینجا هم عمارت مفخم که الان موزه مردم شناسی شده خیلی جالب بود تو هم از این اتاق به اون اتاق میدوئیدی و کیف میکردی

عمارت مفخم:بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرق شهر بجنوردواقع است.در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند.بنای عمارت در دهه ‪ ۱۳۰۰‬هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.معروف است که نقشه ساختمانی عمارت به دست میرزا مهدی خان شقاقی، نخستین استاد معماران ایرانی تعلیم یافته در فرنگ که معماری مدرسه سپهسالار تهران از جمله کارهای او است، طراحی شده است.بنای عمارت در دو طبقه و به ابعاد تقریبی ‪ ۵۰‬در ‪ ۲۳‬متر و به ارتفاع حدود ‪ ۹‬متر ساخته شده و در مجموع ‪ ۳۴‬اتاق و دو تالار بزرگ دارد که زمانی با آیینه‌کاری، کاشیکاری و گچبری تزیین شده بود.کلنل ادوارد ییت انگلیسی که حدود یک قرن پیش در این بنا با سردار مفخم دیدار داشته در توصیف یکی از اتاقهای آن می‌نویسد: دیوارها با تعدادی نقشه تزیین شده بود، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آیینه‌های زیبا پوشیده شده و کف آن نیز با قالیهای قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش شده بود. در پشت این اتاق نارنجستانی بود که سقف آن با ورق آهنی پوشیده شده بود و بر روی دیوارها نیز پوست پلنگ، ببر، خرس و پوست دو گربه وحشی و چند حیوان دیگر که در جنگلهای شمال این ناحیه یافت می‌شود آویزان کرده بودند. این بنا اتاقهای متعددی دارد که با ‪ ۲۱‬در چوبی به ایوانها گشوده می شوند و در طبقات آن جابه‌جا گچبریهای زیبا به چشم می‌خورد.عمارت مفخم در هر طبقه دو ایوان، یکی در ضلع شمالی و یکی در ضلع جنوبی دارد که در جلوی هر یک ردیفی از ستونها برای نگهداری سقف ایجاد شده و پنجره، در اتاقهای بنا به این ایوان‌ها باز می‌شود. در ضلعهای شرقی و غربی عمارت نیز فقط دو در ورودی وجود دارد که با ‪۱۸‬ پله به طبقه فوقانی راه پیدا می‌کند. ایوانهای طبقه اول ‪ ۳۸‬متر طول و ‪ ۳/۱۴‬متر عرض دارند و در جلوی هر یک ‪۹‬ ستون سطبر هشت ضلعی و دو نیم ستون آجری با نمای ساده، بار سقف و طبقه فوقانی را به دوش می‌کشند. در عوض ستونهای طبقه فوقانی استوانه‌ای هستند و به ویژه در ایوان جنوبی تمام بدنه آنها با انواع کاشی تزیین شده است. پس از سقوط سلسله قاجار بخش اعظم املاک خانواده شادلو از جمله ساختمان عمارت که در آن زمان محل سکونت سردار معزز نوه سردار مفخم بود به تصرف رضاشاه درآمد و سرهنگ رخشا فرماندار و رییس کل املاک پهلوی بجنورد در آن اقامت گزید. در سال ‪ ۱۳۱۶‬نیز در طبقه فوقانی بنا آتش‌سوزی رخ داد و سقف عمارت که با تیر ارس و پوشش سفالی ساخته شده بود نابود گردید و سقف شیروانی کنونی با پوشش ورق گالوانیزه ایجاد شد.

 

 

 

 

 

 

روز خوبی بود و کلی بهمون خوش گذشت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)